Hoppa till innehåll

MESSAGING BANK OCH FINANS

Förbättra kassaflödet och underlätta kontakten med dina kunder

Kontakta kunden på ett sätt som når fram direkt

Du som arbetar med ekonomi vet att en del av arbetsuppgifterna består i att jaga kunder som inte betalar i tid - alternativet är att se hur kundreskontran stiger. Att driva in betalningar via telefon är tidskrävande och e-post och papperspåminnelser ignoreras av en del. Ett SMS däremot når mottagaren direkt och läses av de flesta inom ett par minuter, vilket gör att den viktigaste biten kan bockas av - det vill säga försäkra sig om att mottagaren har mottagit din påminnelse.


Avbrotts-/störningsinfoPåminnelserMarknadsföringAnvändarverifieringKundundersökningarInternkommunikationBokningarAnnat

Beskriv vad:

Företag

Ditt namn

Din epost

Ditt telefonnummer

Meddelande


This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Se exempel på hur du i praktiken kan använda SMS i kunddialogen:

Försäkra dig om att ditt meddelande blir läst!

  • Ett SMS blir oftast läst inom ett par minuter.
  • Du kan hänvisa till Mina sidor eller annan info.
  • Om du tvingas föra ärendet vidare har du i alla fall gjort det du kunnat för att meddela kunden.
Påminna om betalning via SMS

Ge kunden flexibilitet!

  • Ibland kan några dagar extra lösa tillfälliga problem, erbjud kunden att skjuta upp inbetalningen.
  • Använd svar via kortnummer för att kunden direkt ska kunna agera utan att behöva logga in eller liknande.
SMS skjuta upp betalning

Guida kunden framåt på ett mobilt sätt

  • Länka till t ex Mina sidor för kompletterande information. Eftersom SMS har högre öppningsfrekvens än email är det större chans att kunden gör det du ber om.
  • Eller varför inte länka till en personlig välkomstvideo?
Länka till mina sidor via SMS

Läs mer på temat

Tips!

Kundresan ser olika ut i olika branscher och på olika företag. Den som bäst vet vad som är viktigt för kunden är du. Men vi vet att ju mer relevant och träffsäker kommunikationen är desto bättre mottages den och chansen ökar att det har just den effekt ni eftersträvar.

Dela upp kundresan fas för fas, för att identifiera de viktigaste byggstenarna som påverkar den totala upplevelsen kunden har med ditt företag.

Nedan är exempel på aktiviteter som följer en möjlig kundresa hos ett företag som erbjuder försäkringar, klicka på boxen för exempel!

Onboarding

Det ska vara enkelt att bli kund, inled inte den nya relationen med hinder. Välkomna kunden så som sig bör! 

- Skicka ett SMS inför första mötet med kontaktuppgifter, tid och adress. Låt kunden slippa leta! 
- Börja med det nödvändigaste. Gör det enkelt för kunden att anmäla sitt intresse för era tjänster, skicka ett SMS med länk till mina sidor där kunden kan komplettera i lugn och ro. 
- Skicka påminnelse-SMS inför första fakturan med betalningsinstruktioner, gör det enkelt att göra rätt!

Kundvård

Kundvård är alla de aktiviteter som höjer kundnöjdheten. Överge inte kunden så fort första fakturan är betald. 

- Skicka betalningspåminnelser via SMS. På så sätt kan du försäkra dig om att kunden fått sin påminnelse innan du tvingas gå vidare till nästa instans.
- Skicka påminnelser ett par dagar innan fakturan förfaller som en god service. Ibland handlar det bara om att kunden glömt. 
- Meddela all viktig och intressant info via SMS så du vet att det når fram, du kan alltid länka till längre texter!

Merförsäljning

Det handlar inte om att kränga produkter, kunden kanske har verklig nytta av andra tjänster du tillhandahåller. 

- Känn din kund väl, om du skickar rätt erbjudande tas det emot på ett positivt sätt. Det du erbjuder ska vara relevant för just den kunden! T ex skicka inte info om företagslån till en privatkund och vice versa. Kanske kan ni integrera en SMS-tjänst i ert CRM för att ha full koll?
- Förläng erbjudanden, tjänster eller liknande på ett enkelt sätt, t.e.x genom att svara Ja till ett kortnummer direkt i mobilen.

Skrolla till toppen