Hoppa till innehåll
Tips för att få tillbaka kunder

Har du en plan för hur du ska vinna tillbaka dina kunder?

Vi ska inte ropa hej ännu men det är hög tid att börja planera en återgång till någon slags normalitet. En del av dina tidigare kunder kommer säkerligen komma tillbaka självmant men alla kommer inte att göra det per automatik. Kriser förändrar människor och deras köpbeteende och vanor. Har du lyckats fånga upp de behov och de nya preferenser din kund har? Vi tar upp några tips på hur du kan få kunden att komma tillbaka till dig.

Tips för att återaktivera dina kunder

Lägg tid på att ta reda på vilka dina kunder är post Corona

Som sagt, dina kunder har förändrats, det är något som är säkert. Ta reda på vad som är viktigt för dem idag. Har kundens önskemål och beteende reviderats? Det kan vara värt mödan att personligen ta kontakt med nyckelkunder. Dina nyckelkunder tycker om dig och vill säkert att din verksamhet ska vara kvar. Med övriga kan du skapa ett lättillgängligt sätt att lämna feedback som du sedan kan analysera. Det kan vara via länk i SMS, Rich Messaging, i Sociala medier, eller där du vet att dina kunder befinner sig.

Anpassa kommunikationen efter dina ”nya” kunder

När du analyserat dina kunder behöver du återskapa en mall för hur kundresan ser ut så att du vet hur, när och vad du ska kommunicera till dem. Se kundresan som en cykel eller tidslinje och fundera över hur du kan förstärka kundens engagemang under de olika moment din kund befinner sig i.

Berätta om förändringar som skett!

Har du gjort om i lokalen för att underlätta social distansering? Skicka en virtuell rundvisning! Innovativ och interaktiv kommunikation är en bra väg för att väcka kundens engagemang och nyfikenhet. Har du inget storslaget att berätta? Det räcker med något litet för att påminna kunden om att du finns. Berätta om ert nya utbud, om förändrade öppettider eller tvärtom; att allt är som förut! En ej återkommande kund behöver inte nödvändigtvis vara en missnöjd eller ointresserad kund, det kan också handla om att kunden helt enkelt glömt bort eller haft fullt upp. Ett meddelande som påminner om din existens kan återaktivera kunden.

Val av kanal spelar stor roll

Påverkas ditt val av kanal av vem din kund är? Självklart, det spelar inte så stor roll vad du säger, om du inte gör det i rätt kanal – där din kund befinner dig. För att få din kund att lyssna behöver du fånga personens uppmärksamhet och engagemang. Val av kommunikationskanal bör också styras av vad du vill säga och när du vill säga det. Olika budskap passar i olika kanaler. Är din kommunikation kort/lång, brådskande/ej brådskande eller kräver den att kunden agerar eller var den enbart informativ?

Om du lyckas synliggöra kundresan och placera in rätt kommunikationskanaler i de olika stegen kommer ditt budskap att nå fram. Email är till exempel billigt, når många och rymmer mycket men har generellt en låg öppningsfrekvens. Det är därför en kanal som passar riktigt lojala kunder som alltid läser din kommunikation. I de flesta fall behöver du nå ut på ett mer personligt och direkt sätt. SMS har en öppningsgrad på cirka 98%, det vill säga nästintill läsgaranti, därför är det ett utmärkt kanalval för kort och enkel information. Vill du kombinera effekten av SMS med ett ökat kundengagemang är Rich Messaging ett bra kanalval.

Vill du bolla dina idéer kring hur kundresan har förändrats för dina kunder och få tips om vilken kommunikationskanal du ska välja i de olika momenten? Kontakta oss direkt: hello@21st.se

Skrolla till toppen