Hoppa till innehåll
sms för e-handeln

Så kan e-handeln nyttja SMS för att öka försäljningen

Känner du som e-handlare igen dig i att era e-postkampanjer inte driver försäljningen riktigt så bra som du skulle önska? Testa att istället skicka samma information i ett meddelande direkt till kundens telefon! SMS har en öppningsgrad på runt 97%, det vill säga nästintill hundraprocentig! Dessutom kommer du kunden nära; genom att kommunicera direkt till telefonen kommer du in kundens privata sfär där den befinner sig just då. Här är några tips på hur du som e-handlare kan använda SMS för att öka försäljningen och stärka varumärket!

Öka ordervärdet!

Olika case studies visar att när man jämför kampanjutskick som görs med SMS och email får SMS inte bara högre öppningsgrad utan dessutom ökar ordervärdet! När företaget Omnisend jämförde utskick med SMS och email under Black Friday fick SMS- kampanjerna ett ordervärde som var sex gånger så högt.

Engagera och skicka personliga meddelanden

Skicka Rich SMS för att visualisera ditt erbjudande genom bilder och interaktiva call-to-actions. Samma öppningsgrad som med ett vanligt SMS men med möjligheter att använda interaktiva moduler, bilder och personliga meddelanden. Genom att göra ditt erbjudande visuellt attraktivt och personligt ökar du chansen till att ett klick leder till ett köp. Se exempel på Rich SMS.

Rädda övergivna kundvagnar

Visste du att cirka 70% av alla påbörjade ordrar inte slutförs? Det är rätt mycket förlorade pengar! Fånga upp de ordrar som kunden inte slutför genom att skicka ett automatiserat SMS som påminner kunden efter en viss tid. En rabattkod eller fri frakt i påminnelsen kan vara det som puttar kunden vidare till sista steget.

Få fler produktomdömen

Produktomdömen är en av de saker som har starkast påverkanskraft när kunder bestämmer huruvida de ska gå vidare med ett köp eller inte. Underlätta för dina kunder att lämna ett omdöme. Skicka ett SMS med en direktlänk. Obs, välj tillfället väl, gör inte misstaget att du skickar länken innan kunden hunnit testa produkten.

Exempel på att få kunden att slutföra order med hjälp av SMS.

Exklusiva släpp och VIP

Få din kund att känna sig speciell genom att skicka exklusiva erbjudanden eller inbjudan till VIP event. Använd Rich SMS för att skicka personliga och interaktiva inbjudningar. Vad sägs om att låta kunden skrapa fram sin personliga kod, eller infoga en nedräkningsmodul? Möjligheterna är oändliga.


Dessutom, med hjälp av SMS kan du även stärka kundrelationen genom att förenkla vid leverans och retur. Stärka ditt varumärke genom att skicka kundenkäter för att be om kundens åsikter. Förenkla vid kontohantering och lösenordsåterställning, och mycket mer. Allt beroende på hur just er kundresa ser ut! Vill du testa SMS i din e-handel? Fyll i vårt formulär.

Skrolla till toppen