Kundengagemang med SMS

Så engagerar du kunder via SMS

Email kan ligga olästa i inboxen under flera dagar och telefonsamtal missas, men SMS når människor direkt. Cirka 96% av alla SMS blir lästa inom ett par minuter. SMS når kunden direkt och ger en personlig känsla. Den mobila generationen ställer höga krav på kommunikation; kunderna vill proaktivt få reda på viktig information utan att själva behöva kontakta och de vill få information som berör just dem. Dessa förväntningar ställer höga krav på hur företag kommunicerar.

Genom att kommunicera med kunden via SMS under hela kundresan kan företag lyckas skapa ett större engagemang. Om kommunikation är rätt i tid och till rätt person kommer det gynna kundlojaliteten och dessutom öka chanserna till mer försäljning.

4 exempel på hur SMS kan stärka kundrelationen

1. Återaktivera passiva kunder

En passiv kund betyder inte alltid en missnöjd eller ointresserad kund, det kan också handla om att kunden helt enkelt glömt bort eller haft fullt upp. Ett SMS med en enkel påminnelse kan återaktivera kunden.

2. Få redan aktiva kunder att engagera sig mer

Håll en bra kontakt med redan befintliga kunder. Det kan vara allt från förebyggande information så som ändrade tider till specialerbjudanden baserade på vad just de gillar. Det sägs att det kostar företag fem gånger så mycket att få en ny kund som att behålla en befintlig (källa).

3. Bli mer personlig med dina kunder

Med ett SMS når du personen direkt. SMS läses oftast inom ett par minuter. Du når alltså kunden när som helst och varsomhelst, kanske är det därför det känns så personligt. Testa att göra känslan ännu mer personlig genom att anpassa innehållet till varje kund. Detta kan t ex göras via SMS- integration i CRM- system.

4. Få dina kunder att känna sig mer speciella med exklusiva erbjudanden

Alla gillar att känna sig utvald och få ta del av något exklusivt. Via SMS kan företag erbjuda förhandstillgång till produkter/tjänster, tillträde till VIP-event eller extra förmånliga erbjudanden.  Ett bra sätt att få kunden att känna sig speciell är att inte visa samma erbjudanden på t ex webben eller i social media.


Läs om hur några av våra kunder använder SMS i sin kundkommunikation.