Skicka länk i SMS

Hur skickar man länkar i SMS på bästa sätt?

Att skicka en länk i ett SMS är ett utmärkt sätt att utöka informationen utöver de 160 tecken som ett SMS består av. Länken kan leda till allt från en kampanjsida till en informationssida eller till en inloggningsida så som ”mina sidor”. En länk ger också möjligheten att vidga den mobila och digitala upplevelsen genom att exempelvis länka till en annan typ av innehåll så som video – samtidigt som du behåller enkelheten och träffsäkerheten som du får via SMS.

Vi får ofta in frågor från kunder som använder vår messagingplattform om hur de bäst använder sig av länkar i SMS. Vanliga frågor kan vara om man kan skicka hyperlänkar i SMS, hur man gör om länken är väldigt lång eller hur man undviker att den uppfattas som spam. Här reder vi ut alla frågor och ger dig våra best practice tips!

Hyperlänk eller ”vanlig” länk?

Först och främst låt oss reda ut vad en hyperlänk är. En hyperlänk är enkelt förklarat när du placerar en länk i ett eller flera ord, medan en vanlig länk visar hela länken utskrivet. I exemplet nedan är den sista en hyperlänk men båda länkarna leder till samma webbsida.

https://www.21st.se/tjanster/sms

SMS-tjänst

Nu när du har koll på det, tillbaka till frågan: Kan man skicka hyperlänk i SMS? Nej, det kan man inte. Ett SMS består av text och ingenting annat, du kan inte lägga in någon bakomliggande kod. Men vi har andra lösningar!

Så skickar du länkar i dina textmeddelanden

Som nämnts ovan, ett SMS består av 160 tecken text. Du skriver helt enkelt ut länken i SMS:et. Ibland kommer länken att generera en förhandsvisning i mottagarens telefon. Förhandsvisningen kan visa både bilder och text (sidtitel och metabeskrivning). Detta är inget du kan styra över utan är helt avhängigt vilken version av Android eller iOS mottagaren har. Nyare modeller brukar klara detta galant! Men tänk på detta:

För att förhandsvisningen av länken ska synas måste:

  • Länken placeras i början eller i slutet av texten.
  • Länken måste skrivas med protokollen http:// eller https://, det räcker alltså inte med webbdomänen.
  • Varje SMS enbart innehålla en länk.
  • På iPhones måste man utöver ovan regler även ha kontakten i sin telefonbok.

Undvik att långa länkar äter upp orden!

I vår messagingplattform kan du skicka meddelanden som är längre än 160 tecken men eftersom SMS-protokollet begränsar oss till 160 tecken kommer det att räknas som flera SMS. Mottagaren får det som ett sammansatt meddelande men det består egentligen av flera SMS. Så med andra ord, långa länkar minskar antalet tecken du har kvar, sen är det heller inte särskilt snyggt rent visuellt!

Med det sagt, vårt råd är att du använder dig av så kallade kortlänkar. En kortlänk skriver om din långa länk till en kortare. Det finns flera olika företag som erbjuder detta som en tjänst, två kända är Bitly och Tinyurl. Detta fungerar ofta mycket bra, men det är värt att säga att det finns en viss risk att meddelandet uppfattas som spam.

För att knäcka den nöten kan det vara värt att satsa på en brandad länk, det vill säga där ditt företagsnamn är en del av länken. Genom att tydligt visa vem avsändaren är ökar chansen att mottagaren ska våga klicka. Det finns flera tjänster som erbjuder länkförkortning med inbyggd branding, t ex short.cm och rebrandly.com.

Sammanfattningsvis kan sägas att det är när kombinationen av rätt kanal, rätt budskap och tidpunkt sammanfaller som kunddialogen lyfts till en högre nivå, därför är bredden som en länk tillför i ditt SMS väl värt att testa.

Vill du börja skicka SMS till kunder och medarbetare? Eller få hjälp att förbättra din kommunikation idag? Skriv till oss på chatten här bredvid eller skicka ett mejl till hello@21st.se