Hoppa till innehåll
SMS-marknadsföring för restauranger och caféer

Så kan restauranger och caféer få nya kunder med hjälp av SMS

Restaurangbranschen tillhör en av de mest konkurrensutsatta branscherna, vilket innebär att många har svårt att etablera sig på marknaden. Antalet konkurser under perioden jan-dec 2019 ökade med 6% i jämförelse med samma period året innan (UC). Med de siffrorna i åtanke blir det väldigt relevant att tala om hur restaurang- och cafébranschen skulle kunna locka fler gäster och dessutom öka kundengagemanget hos de som redan är återkommande gäster.

Varför är SMS relevant för restauranger och caféer

  • Först och främst, idag sitter vi i stort sett ihop med vår mobil. Så varför inte kontakta restauranggästen där hen befinner sig?
  • Det är ingen överdrift att säga att SMS ger en läsgaranti eftersom 98% av alla SMS blir lästa! Bättre öppningsgrad går inte att få. Det är enkelt, SMS når mottagaren direkt, utan krav på installation av appar eller andra aktiva val.
  • Ett SMS är kort och koncist. Det ryms dessutom i panelen på en smartwatch.

Så kan restauranger och caféer använda SMS i kundkommunikationen

För att uppnå bästa möjliga resultat bör du fråga dig var dina kunder befinner sig, vilka de är, när under kundresan du vill nå dem, vad du vill säga dem och slutligen hur du vill säga det. Nedan finns exempel på hur du kan använda just SMS för att nå kunden och få den befintliga kunden att fortsätta komma till dig.

  • Bokningsbekräftelse och bokningspåminnelser. Undvik så kallade no-shows genom att påminna om bokningen några timmar innan!
  • Specialerbjudanden så som rabatter och ät 2 för priset av 1 passar väldigt bra i SMS. Vet du med dig att det finns en dipp en viss period är detta ett sätt att täcka upp.
  • Nyheter och event. Informera om allt ifrån nya drycker, ändrad meny, speciella temakvällar, och så vidare. Segmentera gärna utefter var gästen bor om ni har flera lokaler.
  • Kundenkäter och kundrecensioner. Förbättra ert erbjudande genom att ta reda på vad kunden tycker om er. Du kan också få fler recensioner genom att be om dem viaen länk i ett SMS.
  • Internkommunikation och personalhantering. Nå snabbt ut med lediga pass eller akuta luckor.

Hur får jag min nummerlista att växa?

  1. Har du inte en medlemsklubb är det ett första steg! Du bör ge alternativet att ta emot information via SMS och/eller email och be om det uttryckliga samtycket att skicka information.
  2. Marknadsför din medlemsklubb på sociala medier, hemsidan och tryckt material så som menyer.
  3. Använd enkla sätt för kunden att gå med, t ex genom att texta ett kortnummer. Glöm inte någon typ av morot i form av rabatt eller liknande.
  4. Var tydlig med vad det innebär och vilken typ av information du kommer skicka och hur ofta. Det ökar chansen att medlemmarna väljer att fortsätta.
SMS marknadsföring restautangbrnaschen
Använd lockande erbjudanden i kombination med enkel opt-in via text till kortnummer.

Slutligen glöm inte att mäta resultatet! Ladda ned vår e-book för att ta reda på hur du kan mäta resultatet och några do´s and don´ts med SMS-marknadsföring!

Skrolla till toppen