Hoppa till innehåll
Kundrecension via SMS

Varför är kundrecensioner så viktigt?

Först och främst, låt oss och börja med varför du ska be om kundrecensioner. Jo, människor tenderar att göra så som andra gör, och gilla det andra gillar – det får oss att känna oss trygga. Inom marknadsföring brukar man tala om “sociala bevis”. Genom att visa kunderna att andra litar på ditt varumärke hjälper du kunderna att fatta ett beslut.

Därtill, väljer du att hänvisa dina kunder till Google Reviews får du utöver Sociala Bevis även en boost i den lokala sökmotoroptimeringen. Vi vet att idag utspelar sig en stor del av kundens köpresa online – och påbörjas långt innan en säljare kommer in.

Så här gör du

Nu när vi kortfattat gått igenom varför kommer vi till huret. Det första att tänka på är att vill du ha recensioner måste du be om dem! Visst, en del kunder komma vara så nöjda eller missnöjda att de själva kommer på idéen men den stora majoriteten behöver att du frågar dem.

Val av kanal är A och O. SMS eller annan meddelandekanal kommer med största sannolikhet att ge dig bäst resultat. Såvida du inte har oerhört lojala kunder som verkligen läser dina mejl. Men generellt sätt är SMS den kanal som bäst når fram till kunden både när det gäller öppningsgrad och konvertering.

Exempel på text

Vad du skriver i meddelandet är förstås av betydelse för hur kunden reagerar. Förslagsvis bör du använda dig av en kortlänk som går direkt till din Google Reviews-sida. Om kunden själv måste leta upp var den ska lämna recensionen är risken stor att ansträngningen blir för hög.

Varsågod, här är några exempel:

Tack för att du valde att handla hos oss! Vi blir så glada om du har en minut att berätta för resten av världen vad du tycker! Många tack! Ge en Google recension: at.21st.se/La6k

Hej {namn}! Tack för att du besökte vår butik! Vi skulle bli så glada om du ville hjälpa oss att informera andra kunder om din upplevelse genom att lämna din feedback! Gå hit: at.21st.se/La6k

Hej! Tack för förtroendet! Har du en minut att lämna en recension om hur du upplever vårt företag? Tack på förhand! Gå hit: at.21st.se/La6k

Och slutligen två tips innan du sätter igång:

Glöm inte att svara på recensionerna! Detta är jätteviktigt både när det kommer till positiv och negativ feedback. Här har du chansen att bemöta eventuell kritik men också tacka för beröm!

Automatisera dina utskick! Du behöver inte skicka SMS manuellt till alla kunder. Vill du ha hjälp är du välkommen att kontakta oss.

Skrolla till toppen