SMS till resenärer skapar en effektiv kundhantering
Genom mobil kommunikation möjliggörs en direkt och personlig kontakt med varje enskild resenär, oavsett var personen befinner sig. Behovet av att nå ut till resenären på ett tillförlitligt sätt blir särskilt tydlig när det kommer till avbrott eller förändringar gällande avgångar. Det finns ett stort värde i att kunna nå varje enskild individ i tid och på ett sätt som är oberoende av om resenären har installerat reseappen, slagit på e-postnotifikationer eller har tillgång till internetuppkoppling, då är SMS den kanal som når flest personer på snabbaste möjliga tid.
Se exempel på hur du i praktiken kan använda SMS i kunddialogen:
Så gör Destination Gotland för att viktig trafikinformation ska nå resenären i tid
Destination Gotland kommunicerar ut brådskande information till resenärer via SMS. När det sker trafikstörningar, så som exempelvis försenad avgång på grund av dåligt väder ska man som resenär få veta det så snabbt som möjligt, för att inte behöva åka hemifrån i onödan. Då behövs ett enkelt och snabbt system för att kommunicera med resenären. Läs mer om lösningen för Destination Gotland.
Tips!
Kundresan ser olika ut i olika branscher och på olika företag. Den som bäst vet vad som är viktigt för kunden är du. Men vi vet att ju mer relevant och träffsäker kommunikationen är desto bättre mottages den och chansen ökar att det har just den effekt ni eftersträvar.
Dela upp kundresan fas för fas, för att identifiera de viktigaste byggstenarna som påverkar den totala upplevelsen kunden har med ditt företag.
Nedan är exempel på aktiviteter som följer en möjlig kundresa för ett företag som sysslar med passagerartrafik , klicka på boxen för exempel!
Inför resan
Gör det så smidigt som möjligt för kunden att förbereda sig inför resan. Det är ju ändå nu kunden får det första intrycket av er service!
- Skicka mobil bokningsbekräftelse och check-in-länk.
- Skicka länk med tips och erbjudande för destinationen.
- Skicka ett SMS dagarna innan med samlad viktig info så som bagagevikt, tid för check-in och annat kunden måste känna till. Det underlättar att slippa leta!
- Erbjud möjlighet att uppgradera resan med bara ett par klick!
- Skicka ett sista påminnelse- SMS dagen före.
Under resan
Släpp inte kommunikationen med kunden så fort resan är betald. Gör istället resan till en alltigenom mobil och behaglig upplevelse.
- Vid försenad, inställd eller ändrad avgång kan ett SMS till kunden förändra hela upplevelsen av händelsen. Du får en gladare resenär som troligare förlåter olägenheten. Vänd det negativa till något positivt. Samtidigt blir inte kundtjänst nedringt.
- Lång väntetid? Skicka ett erbjudande med rabatt i caféet.
- Skicka specialerbjudanden till taxfree, restauranger eller nöjen ombord.
Efter resan
Vet du hur kunden verkligen upplevde resan och kontakten med ditt företag? Fråga! Insikten kan hjälpa dig att förbättra din service.
- Skicka ut en kundenkät via SMS med några korta frågor. Du visar att du bryr dig och resultaten hjälper dig att förbättra er service. Kundenkät via SMS har större öppningsfrekvens än via e-post.
- Be om en Google recension, andras positiva omdömen är ett sätt för er att få in nya kunder!
- Skicka rabatter på nya resor. Kanske en inbjudan till en kundklubb?
Ny resa?
Nu då? Vissa gör en resa som en engångshändelse, av olika skäl, men många skulle kunna bli återkommande kunder till er! Håll kontakten!
- Lär känna dina resenärer och anpassa kommunikationen efter typ av resenär och tillfälle, det ökar chansen för önskat utfall. Ta reda på vilken typ av kommunikation kunden önskar, så att rätt person får rätt erbjudande!
- Gör dig påmind då och då med relevant information, men tjata inte!
- Anpassa dina erbjudanden efter rådande trender, det vill säga erbjud det kunden söker.
Är du redo att finslipa kunddialogen med dina resenärer?