DESTINATION GOTLAND

Möjligheten att nå specifika resenärer med specifik information underlättar vid trafikstörningar

Så når viktig trafikinformation rätt person i rätt tid

Destination Gotland bedriver färjetrafik mellan Visby och Nynäshamn, Oskarshamn och Västervik. Varje år transporteras 1,76 miljoner passagerare mellan ön och fastlandet, särskilt stort tryck är det sommartid då det kan köras upp till 21 turer per dygn. Destination Gotland ställer höga krav på sig själva när det gäller den tjänst och service de levererar. Detta återspeglar sig bland annat i ett aktivt arbete för att reducera fartygens miljöpåverkan och i att arbeta för en hög servicegrad – det ska vara smidigt att åka med färjorna.

Iain Robertson, System- och IT-chef på Destination Gotland, berättar att när det sker trafikstörningar, så som exempelvis försenad avgång på grund av dåligt väder ska man som resenär få veta det så snabbt som möjligt, man ska inte behöva åka hemifrån i onödan. Då behövs ett enkelt och snabbt system för att kommunicera med resenären. Med det kravet som grund har 21st Century Mobile levererat en SMS-tjänst till Destination Gotland som dels ger en pålitlig och mobil lösning för bokningsbekräftelser via SMS och dels möjligheten att skicka ut avbrotts- och störningsinformation via SMS. Iain Robertson beskriver fördelen med SMS som kommunikationsmedel så här:

Iain Robertson

System- och IT-chef

Det är ett enkelt sätt att nå kunden på. Idag har i princip alla mobilen tillgänglig hela tiden, så täckningen är extremt bra. Ett SMS läser man i mycket högre utsträckningen än exempelvis email. Och just detta med att kunna nå resenären snabbt med specifik information, dvs rätt information till rätt kund och i rätt tid det är det vi behöver för att kunna leverera ut en bra upplevelse till våra resenärer. Och de SMS vi skickar är viktig trafikinformation, ingen marknadsföring eller liknande, vilket innebär att det är en viktig tjänst för vår verksamhet.

Resenär tar emot SMS-bokning
Destination Gotland skickar bokning via SMS

21st Century Mobile levererar följande tjänst till Destination Gotland

MyMSP

MyMSP är en meddelandetjänstplattform för enkel och driftsäker kommunikation. Plattformen har stöd för en rad funktioner, bland annat:

  • SMS, MMS, E-post.
  • Leveransuppföljning.
  • Time-to-live (SMS som inte levererats inom utsatt tid tas bort).
  • Dubblettcheck, samma meddelande skickas inte två gånger till samma mottagare.
  • SMS till grupp, Grupper skapas och administreras via myMSP webbgränssnitt.
  • Schemalagda utskick.
  • Statistik.
  • Långa SMS via länkning, skicka upp till 765 tecken.

 

Destination Gotland har via 21st Century Mobiles meddelandeplattform fått:

  • Integration med BOOKIT (Hogia Ferry Systems boknings- och biljetteringssystem)
  • Ett enkelt och framförallt snabbt sätt att nå passagerare
  • Möjligheten att nå specifika kunder med specifik information
  • Driftsäker kommunikationskanal

Vill ditt företag också ha en effektiv kundhantering?

Skicka oss en rad och berätta om din verksamhet!