Hoppa till innehåll

SMS inom vården underlättar patientkontakten

Via integration i journalsystem kan vårdaktörer nå ut till kunder direkt

Nå kunder och patienter på ett direkt och mobilt sätt

Varje vårdstol är viktig, det ligger både i patienterna och i vårdgivarens intresse att se till att varje bokningsbar tid är tillsatt och att ingen tid missas på grund av att kunden glömt tiden eller kanske inte ens fått den. Påminnelser och kallelser via post riskerar att försvinna eller öppnas försent. SMS är istället den metod som gör att vårdgivare kan nå ut till kunder och patienter på ett direkt sätt, de flesta SMS blir nämligen lästa inom loppet av minuter!


    Avbrotts-/störningsinfoPåminnelserMarknadsföringAnvändarverifieringKundundersökningarInternkommunikationBokningarAnnat

    Beskriv vad:

    Företag

    Ditt namn

    Din epost

    Ditt telefonnummer

    Meddelande


    This site is protected by reCAPTCHA and the Google

    Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Se exempel på hur du i praktiken kan använda SMS i kontakten med kunder och patienter:

    Påminnelse SMS till patienter

    Se till att inga tider missas!

    - Skicka en påminnelse några dagar innan besöket för att ge kunden chansen att boka om. Skicka sedan ytterligare en påminnelse dagen innan för bästa effekt.

    - Varje missad tid är en tid då ni hade kunnat hjälpa en annan patient. Se till att inga stolar står tomma.

    - Idag bär alla mobilen på sig i stort sätt konstant, genom att påminna via SMS kan du försäkra dig om att meddelandet blir läst direkt.

    Påminnelse SMS till patienter
    SMS inom vården

    Bekräfta och informera inför första besöket!

    - Länka till mina sidor för att be kunden lämna mer information innan besöket.

    - Första gången en kund besöker er kan ni skicka info om kliniken så som adress och telefonnummer.

    - Bekräfta gärna att ni tagit emot bokningen genom att skicka bekräftelse via SMS.

    SMS inom vården
    SMS från optikern

    Bästa möjliga service på snabbaste möjliga sätt!

    - Påminnelser och aviseringar av det här slaget uppskattas av kunden.

    - Eftersom majoriteten av SMS:en läses inom några minuter är detta ett effektivt sätt att ge kunden det den väntar på så snabbt som möjligt.

    - Dina lagerutrymmen är förmodligen begränsade, se till att det blir en enkel ruljans på beställningar.

    SMS från optikern
    Tack för besöket SMS

    Ta reda på vad kunden tyckte om besöket!

    - Att samla in kundfeedback är ett sätt att visa att deras åsikter spelar roll och gör hela kundupplevelsen mer personlig.

    - Patient- och kundfeedback ger dig bra underlag till beslut för att förbättra servicen.

    - Kundfeedback kan användas för att utvärdera och jämföra servicen på olika enheter, kliniker, och så vidare.

    Tack för besöket SMS
    Be om kundrecensioner via SMS

    Stick ut med hjälp av kundrecensioner!

    - För mindre kliniker är det viktigt att locka till sig kunder online. Många människor har inte bestämt sig innan de börjar söka på Google utan fattar ett beslut baserat på det intryck de får.

    - Många och bra Google recensioner kan göra att någon väljer just din klinik.

    - Det är enklare att lita på ett företag där andra gett ett bra omdöme än att enbart gå på vad företaget självt säger.

    Be om kundrecensioner via SMS
    Kallelse via SMS

    Skicka ut bokade tider och nå fram direkt!

    - Kallelser och bokningar via vanlig post är inte bara kostsamt, det är också tidskrävande och långsamt. Ett SMS når fram direkt till ett mycket lägre pris.

    - Många människor väntar med att öppna post och email, vill du vara säker på att ditt meddelande blir läst är SMS en bra kanal.

    - Idag använder de flesta mobilkalender, därför vill man också få bokningar i mobilen.

    Kallelse via SMS

    Integrerad SMS-tjänst möjliggör en effektiv kundhantering för tandläkarkliniker i hela Norden

    Opus Dentals kunder skickar SMS till sina patienter med framförallt påminnelser och kallelser. För de som arbetar inom vården är det viktigt att kunna lägga så mycket tid som möjligt på det som är kärnan i verksamheten, det vill säga, ge patienter den vård de behöver. Därför är det viktigt att så lite tid som möjligt läggs på administration och att alla bokningsbara tider är fyllda av patienter. Läs mer.

    Tips!

    Kundresan ser olika ut i olika branscher och på olika företag. Den som bäst vet vad som är viktigt för kunden är du. Men vi vet att ju mer relevant och träffsäker kommunikationen är desto bättre mottages den och chansen ökar att det har just den effekt ni eftersträvar.

    Dela upp kundresan fas för fas, för att identifiera de viktigaste byggstenarna som påverkar den totala upplevelsen kunden har med ditt företag.

    Nedan är exempel på aktiviteter som följer en möjlig kundresa på en klinik:

    Första besöket

    Se till att nya besökare får rätt information och ett positivt första intryck av er verksamhet.

    - Många listar sig på kliniker via webben, skicka ett SMS med en bekräftelse på att ni registrerat kunden.
    - Skicka info inför första besöket, vägbeskrivning, telefonnummer, portkod, instruktioner inför besöket, osv.
    - Ibland vill vårdgivare ha information inför ett besök. Skicka SMS med länk till mina sidor där kunden kan fylla i formulär.

    Kundvård

    Kundvård är alla de aktiviteter som höjer kundnöjdheten, så som relevant kommunikation.

    - Skicka kallelser via SMS, människor vill ha info direkt till mobilen istället för via post. SMS har mycket högre öppningsfrekvens än e-post.
    - Påminn inför besök med ett SMS både några dagar före så att kunden kan boka om i fall det behövs men även nära inpå för att minska avhopp.
    - Skicka specialerbjudanden om det passar i er verksamhet.

    Efteråt

    Håll kontakten med era kunder även efter besöket, kanske behöver de er hjälp igen. 

    - Tacka för besöket via SMS. Be kunden fylla i en enkät för att ta reda på hur den upplevde besöket.
    - Be kunden lämna ett omdöme om er, länka till Google recensioner. Det kan hjälpa er att få nya kunder.
    - Beroende på typ av verksamhet kan ni skicka ett SMS för att få tidigare kund att återvända, t ex genom ett specialerbjudande.

    Är du redo att finslipa kundialogen?


      Avbrotts-/störningsinfoPåminnelserMarknadsföringAnvändarverifieringKundundersökningarInternkommunikationBokningarAnnat

      Beskriv vad:

      Företag

      Ditt namn

      Din epost

      Ditt telefonnummer

      Meddelande


      This site is protected by reCAPTCHA and the Google

      Privacy Policy and Terms of Service apply.

      Det spelar ingen roll om du inte har hela kommunikationsstrategin klar. Är det något vi kan så är det att hjälpa våra kunder att forma en kunddialog som gör våra kunders kunder nöjda!

      Skrolla till toppen