Nå kunder och patienter på ett direkt och mobilt sätt
Varje vårdstol är viktig, det ligger både i patienterna och i vårdgivarens intresse att se till att varje bokningsbar tid är tillsatt och att ingen tid missas på grund av att kunden glömt tiden eller kanske inte ens fått den. Påminnelser och kallelser via post riskerar att försvinna eller öppnas försent. SMS är istället den metod som gör att vårdgivare kan nå ut till kunder och patienter på ett direkt sätt, de flesta SMS blir nämligen lästa inom loppet av minuter!
Se exempel på hur du i praktiken kan använda SMS i kontakten med kunder och patienter:
Integrerad SMS-tjänst möjliggör en effektiv kundhantering för tandläkarkliniker i hela Norden
Opus Dentals kunder skickar SMS till sina patienter med framförallt påminnelser och kallelser. För de som arbetar inom vården är det viktigt att kunna lägga så mycket tid som möjligt på det som är kärnan i verksamheten, det vill säga, ge patienter den vård de behöver. Därför är det viktigt att så lite tid som möjligt läggs på administration och att alla bokningsbara tider är fyllda av patienter. Läs mer.
Tips!
Kundresan ser olika ut i olika branscher och på olika företag. Den som bäst vet vad som är viktigt för kunden är du. Men vi vet att ju mer relevant och träffsäker kommunikationen är desto bättre mottages den och chansen ökar att det har just den effekt ni eftersträvar.
Dela upp kundresan fas för fas, för att identifiera de viktigaste byggstenarna som påverkar den totala upplevelsen kunden har med ditt företag.
Nedan är exempel på aktiviteter som följer en möjlig kundresa på en klinik:
Första besöket
Se till att nya besökare får rätt information och ett positivt första intryck av er verksamhet.
- Många listar sig på kliniker via webben, skicka ett SMS med en bekräftelse på att ni registrerat kunden.
- Skicka info inför första besöket, vägbeskrivning, telefonnummer, portkod, instruktioner inför besöket, osv.
- Ibland vill vårdgivare ha information inför ett besök. Skicka SMS med länk till mina sidor där kunden kan fylla i formulär.
Kundvård
Kundvård är alla de aktiviteter som höjer kundnöjdheten, så som relevant kommunikation.
- Skicka kallelser via SMS, människor vill ha info direkt till mobilen istället för via post. SMS har mycket högre öppningsfrekvens än e-post.
- Påminn inför besök med ett SMS både några dagar före så att kunden kan boka om i fall det behövs men även nära inpå för att minska avhopp.
- Skicka specialerbjudanden om det passar i er verksamhet.
Efteråt
Håll kontakten med era kunder även efter besöket, kanske behöver de er hjälp igen.
- Tacka för besöket via SMS. Be kunden fylla i en enkät för att ta reda på hur den upplevde besöket.
- Be kunden lämna ett omdöme om er, länka till Google recensioner. Det kan hjälpa er att få nya kunder.
- Beroende på typ av verksamhet kan ni skicka ett SMS för att få tidigare kund att återvända, t ex genom ett specialerbjudande.
Är du redo att finslipa kundialogen?
Det spelar ingen roll om du inte har hela kommunikationsstrategin klar. Är det något vi kan så är det att hjälpa våra kunder att forma en kunddialog som gör våra kunders kunder nöjda!