Hoppa till innehåll

SMS för uthyrning och förvaltning av fastigheter

Tydlig och snabb kommunikation ut till hyresgäster

Nå befintliga och potentiella hyresgäster på ett automatiserat sätt

Du som arbetar inom fastighetsbranschen vet att kunddialogen är oerhört viktig för hur hyresgästerna uppfattar er som fastighetsbolag. Samtidigt är en aktiv och kontinuerlig dialog med kunder för många företag en krävande del. Den som många gånger har direktkontakt med hyresgästen är fastighetsskötaren, vars uppgifter framförallt är att se till att drift och underhåll fungerar som det ska, det kan vara svårt att mellan alla praktiska uppgifter få in en fungerande kommunikation. Genom SMS kan fastighetsbolag nå hyresgäster snabbt och på ett personligt sätt utan att behöva lägga stor tid på administrering av meddelandena.


    Avbrotts-/störningsinfoPåminnelserMarknadsföringAnvändarverifieringKundundersökningarInternkommunikationBokningarAnnat

    Beskriv vad:

    Företag

    Ditt namn

    Din epost

    Ditt telefonnummer

    Meddelande


    This site is protected by reCAPTCHA and the Google

    Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Se exempel på hur du i praktiken kan använda SMS i kunddialogen:

    Använd SMS inför lägenhetsvisningar

    Öka närvaron på visningar!

    • Kalla och påminn framtida kunder på ett sätt som når fram. De flesta SMS blir lästa inom 2 minuter!
    • Använd vårt kortnummer för att få en direkt bekräftelse av kunden.
    • Hänvisa till mer info via länk. De flesta mobiltelefoner känner av om det finns en bild i länken och tar med det i förhandsvisningen.

     

     

     

    Använd SMS inför lägenhetsvisningar
    SMS för att avisera om störningar

    Tänk proaktivt!

    • Genom att avisera hyresgästen på förhand, kan till och med en från början negativ sak omvandlas till en positiv upplevelse.
    • Minska antalet telefonsamtal till kundtjänst genom att från början tala om vad som kommer att inträffa.
    • Mer effektivt än att sätta upp papperslappar i trappuppgången. Kommunikationen upplevs som mer direkt och modern.
    SMS för att avisera om störningar
    SMS för betalningspåminnelser

    Minska er kundreskontra

    • Skicka påminnelser om hyra på ett sätt som du vet blir läst.
    • Påminn någon dag innan för att minska antalet som glömmer betala i tid.
    • Skicka påminnelser med tydliga instruktioner på hur de ska gå tillväga.
    SMS för betalningspåminnelser
    Avisera besiktning via SMS

    Dags att flytta? Förenkla processen!

    • Avisera och påminn om besiktning eller visning av lägenheten inför att hyresgästen flyttar.
    • Skicka länk till sida med städtips och regler inför tömning av lägenheten.
    • Avsluta kundrelationen på ett bra sätt! Skicka ett SMS med budskapet "tack för den här tiden". Passa på att skicka en länk till en kundenkät för att ta reda på varför kunden valde att lämna.

     

    Avisera besiktning via SMS
    Locka fler bostadsköpare med SMS

    Marknadsför nya objekt

    • Genomslagskraften med SMS går inte att jämföra med någon annan kommunikationskanal idag. Även om formatet i sig har sina begränsningar i form av layout, ett SMS är ju som bekant 160 tecken text, kan du skicka modern och digital kommunikation genom att länka till den sida du vill.
    • Ett sätt att öka intresset för nya objekt är att tillhandahålla intressant information, så som virtuella rundvisningar eller inbjudningar till event.

     

    Locka fler bostadsköpare med SMS
    SMS avisering om serviceärende

    Hantera serviceärenden

    • Uppdatera hyresgästen om status i serviceärenden, antingen direkt i SMS:et eller via länk till Mina sidor.
    • Minska antalet pågående ärenden genom att på ett rutinmässigt vis hålla en dialog med hyresgästen och föra ärendet framåt. Genom att skicka uppdateringar via SMS underlättar du för hyresgästen att svara på ärendet var personen än befinner sig.
    • Du når ut till alla hyresgäster. Den äldre befolkningen är inte lika bekväma med att ladda ner appar till sin telefon, då är SMS ett säkert alternativ.

     

    SMS avisering om serviceärende

    Så lyfter bostadsbolaget Mimer kunddialogen med hjälp av SMS!

    Mimer bedriver ett aktivt arbete för att få nöjda kunder, det avspeglar sig bland annat i deras kommunikation där varje kommunikationskanal är noga utvald för att ge kunden bästa möjliga information i rätt tid och på rätt sätt. SMS är ytterst värdefullt när det kommer till att nå ut vid akuta händelser så som driftavbrott rörande vatten eller el eftersom SMS når hyresgästen direkt. Läs mer om hur de använder SMS i kunddialogen.

    Tips!

    Kundresan ser olika ut i olika branscher och på olika företag. Den som bäst vet vad som är viktigt för kunden är du. Men vi vet att ju mer relevant och träffsäker kommunikationen är desto bättre mottages den och chansen ökar att det har just den effekt ni eftersträvar.

    Dela upp kundresan fas för fas, för att identifiera de viktigaste byggstenarna som påverkar den totala upplevelsen kunden har med ditt företag.

    Nedan är exempel på aktiviteter som följer en möjlig kundresa inom fastighetsbranschen, klicka på boxen för exempel!

    Bearbetning

    All kommunikation som får kunden/blivande hyresgästen intresserad av ert företag sker i detta stadium.

    - Kalla till visning av nya lägenheter via SMS. Att dessutom skicka ett påminnelse- SMS i nära anslutning till visningen kommer att öka närvaron.
    - Skicka ett SMS med en länk till en virtuell rundtur.
    - Låt möjliga kunder skriva upp sig på intresselistor för nya lägenheter.

    Onboarding

    Gör det smidigt för hyresgästen att flytta in i sin nya lägenhet (och förenkla hantering för er själva!). Första intrycket är viktigt!

    - SMS går ut när kunden blivit tilldelad en lägenhet, med tid och plats för att skriva kontrakt.
    - SMS med länk till info om fastigheten, t ex hur tvättstuga bokas, var källsortering finns.
    - Skicka SMS vid första fakturan för att påminna samt erbjuda autogiro eller elektronisk faktura.

    Kundvård

    Kundvård är alla de aktiviteter som höjer kundnöjdheten. Rätt kommunikations- strategi höjer känslan för ert företag. 

    - Skicka störningsinfo via SMS, t.e.x avstängning av vatten.

    - Skicka tips om källsortering eller instruktioner inför trapphusstädning och annat som rör de gemensamma utrymmena.

    - Bjud in till event så som julfest i kvarteret eller meddela andra positiva nyheter.

    Offboarding

    Sista intrycket av ert företag är minst lika viktigt som det första. Förenkla hur hyresgäster lämnar sitt boende. 

    - Avisera och påminn om besiktning eller visning av lägenheten inför att hyresgästen flyttar.

    - Skicka länk till sida med städtips och regler inför tömning av lägenheten.

    - Avsluta kundrelationen på ett bra sätt! Skicka ett SMS med budskapet "tack för den här tiden".

    Är du redo att finslipa kunddialogen med dina hyresgäster?


      Avbrotts-/störningsinfoPåminnelserMarknadsföringAnvändarverifieringKundundersökningarInternkommunikationBokningarAnnat

      Beskriv vad:

      Företag

      Ditt namn

      Din epost

      Ditt telefonnummer

      Meddelande


      This site is protected by reCAPTCHA and the Google

      Privacy Policy and Terms of Service apply.

      Det spelar ingen roll om du inte har hela kommunikationsstrategin klar. Är det något vi kan så är det att hjälpa våra kunder att forma en kunddialog som gör våra kunders kunder nöjda!

      Skrolla till toppen